Або вживають інше формулювання, аби був зрозумілішим зміст – ефект престижу. Вперше його описав американський економіст і соціолог Торстейн Веблен ще у 1899 році в книзі "The Theory of the Leisure Class".
Зверни увагу Труднощі перекладу: кумедні помилки у бізнесі, які увійшли в історію
Що таке ефект Веблена
Ефект Веблена – це коли на той чи інший продукт (товар або послугу) стрімко зростає попит, щойно підвищується його ціна. Причому користь чи роль цього продукту у житті покупця не має жодного значення.
Цей ефект залежить тільки від ціни: споживача приваблює не сам товар і не вигоди від його придбання, а ціна. А після покупки такий споживач починає купленим демонстративно користуватися, безвідносно до того, треба це йому чи ні.
Торстейн Бунде Веблен – економіст, соціолог та публіцист зі США / Фото treehugger
Чому ж людина купує річ тільки тому, що вона дорога
Серед головних мотивів придбання подібних продуктів:
- Мода і масове захоплення. Це коли ти купуєш річ тільки тому, що її купив сусід (до слова, зворотню ситуацію – коли ти принципово не купуєш навіть потрібну тобі річ, бо її купив сусід – називають ефект снобізму).
- І престиж. Це коли ти купуєш дорогу річ, бо вона недоступна іншим, і у такий спосіб підкреслюєш свою показову винятковість, приналежність до вищого класу, намагаєшся підняти репутацію.
Коли наступного разу підеш за покупками, глянь за плече – чи нема там Веблена / Фото pinterest
Типові приклади покупки заради престижу
Перше, що спадає на думку – це придбання дорогого автомобіля. Їх найчастіше купують не як засіб пересування, а як засіб виокремлення з-поміж людей.
Виробники багатьох продуктів, зауважимо, ефектом Веблена регулярно користуються. Погодься, Ferrari не була б Ferrari, якби коштувала 100 тисяч доларів. А про iPhone взагалі промовчимо.
Це цікаво Кишенька на джинсах і дірки в кедах: ще 5 корисних функцій повсякденних речей, про які ми забул