І от маємо – нову стратегію такого захисту запропонувала група вчених із Каліфорнійського університету в Санта-Барбарі. Її суть – у подрібненні космічних загроз.

Також цікаво Перша українська місія на Місяць представлена на Експо-2020 у Дубаї

Помилка 2013

У лютому 2013 люди дізналися про астероїд 2012 DA14 діаметром у 50 метрів, який зібрався пролетіти біля Землі. Причому не далі, ніж розташована орбіта супутників, які транслюють нам телеканали. І що ж? А нічого.

А от інший астероїд, про який вчені навіть не знали, взяв та й врізався у Землю. Це, нагадаємо, сталося у Росії – над містом Челябінськ. Розбиті вікна, пошкоджені будівлі – такими були наслідки. На щастя, ніхто не загинув.

Виявилося, що до нас прибули два абсолютно незалежних астероїди. Про один з них ми знали, про інший навіть не здогадувалися,
– з подивом відзначив професор з Каліфорнійського університету Філіп Любін.

Для Любіна та інших вчених ця ситуація тільки наголосила, що Землі потрібна міцна планетарна оборона – для виявлення, відстеження та захисту від потенційно небезпечних космічних тіл.

Астероїди
Космічна терка. До чого це ми? Дізнайся нижче / Ілюстрація NASA

Космічна загроза

Ситуації на кшталт челябінської трапляються рідко, раз на 50 – 100 років. Але вони дійсно потенційно руйнівні. Згадати хоча б Тунгуський метеорит 1908 року, який зрівняв із землею сотні квадратних кілометрів лісу.

• А якщо згадати вимирання динозаврів, яке могло статися через астероїд 66 мільйонів років тому?
  • Або космічний вибух 12800 років тому, який призвів до так званої "ударної зими"?

Коротко кажучи, підстави перейматися – незначні, але вони є:

• От, наприклад, у квітні 2029 до Землі наблизиться Апофіз – астероїд діаметром у 370 метрів.
  • А у 2036 році – Бенну, а цей ще більший (490 метрів).

Вони навряд чи потраплять на Землю, якщо вірити розрахунками вчених, але хто сказав, що їхня космічна орбіта не може змінитися через якісь зовнішні впливи?

Лікбез Що таке комета і чим вона відрізняється від астероїда

Планетарна оборона

Група вчених під керівництвом вже згаданого професора Любіна запропонувала таку стратегію оборони Землі від космічних тіл: використати лазери для витіснення загрозливих об’єктів із траєкторії руху Землі.

У двох статтях в Advances in Space Research вчені пояснили свій проактивний метод боротьби з небезпечним позаземним космічним сміттям. Метод називається PI – Pulverize It ("Подрібнити його").

Від попередніх варіантів планетарного захисту цей має принципову відмінність: автори PI не пропонують відхиляти об’єкт, а – подрібнити. Суть PI така:

• На шляху потенційно небезпечного астероїда "розвісити" у космосі заповнені вибуховими речовинами "терки".
  • Коли тіло крізь них пройде – "терки" його фактично "наріжуть кубиками".
  • А ці меншенькі кубики вже не будуть для Землі небезпечними.

Що важливо: метод PI можна застосувати оперативно – коли астероїд навіть виявили несподівано і близько до Землі. Розкидати у космосі "вибухові терки" здатні й ракети, які вже ми маємо – Falcon 9 від SpaceX чи SLS від NASA.